woensdag 15 februari 2017

338 Heldenmaker

Hoewel ik net lang genoeg hier schrijf om ook de Game Of Drones een review te geven, is dit de eerste keer dat ik het doe. Waarom? Dit is het laatste album wat in deze stijl waarschijnlijk verschijnt.

Ik waarschuw je even. Er zullen spoilers te lezen zijn. Ik zal deze spoilers pas onder de jump-break schrijven. Dus, wil je nog spoiler-vrij blijven, klik dan niet op 'Meer lezen'.

Mijn mening over het album is dat het een prima verhaal is. Het maakte me nieuwsgierig naar wat er gaat komen en wat er staat te gebeuren.

Wat is de synopsis van het verhaal? De vrienden zitten met z'n allen opgesloten in een kasteel en Wiske wordt met de dood bedreigd. De enige manier om Wiske te redden is te ontdekken wat hun opdrachten met elkaar gemeen hebben.

Iedereen heeft een andere opdracht gekregen. En iedereen heeft een pil gekregen. Ze moesten hun opdrachten dan ook voldoen voordat de pil in werking zou treden en ze in slaap zouden vallen.

Ik vind het fijn om het eens anders te zien. Ik zie dit album dan ook eerder als een verzameling van kleinere verhalen wat samen één groot geheel maakt.

Wat me ook op viel, was dat als je het album daarna nog een keer leest, is dat de eerste paar bladzijdes logischer zijn dan dat ze in eerste oogopslag doen geloven.



Een voorbeeld: Lambik snijdt - zonder te aarzelen - in het vel van de ijsbeer. In eerste instantie was het gewoon raar, maar ik stond er verder niet bij stil. Lees je verder, dan kom je er achter dat Lambik zelf in een ijsberenpak heeft gezeten. En dan is het logisch dat hij dan ook weet dat er iemand in het pak moet zitten.
Leuk detail: Sidonia een bruidsbeer en Lambik de bruidegombeer. Slim bedacht en een leuke touch. Verdenk Luc & Peter er toch flink van dat ze graag Sidonia en Lambik samen willen zien. 

Ik vind het ook leuk om te zien dat Lambik niet de enige is die menselijke gebreken heeft. Natuurlijk, Wiske komt al snel op de tweede plaats met haar nieuwsgierigheid en koppigheid. Maar vooral Suske is altijd de brave Hendrik en leek geen flaws te hebben, evenals Barabas.

En dat vind ik ook zo fantastisch aan dit album. Iedere opdracht laat zien dat ze zich (makkelijk) laten verleiden om iets te doen als de beloning maar goed is.

Daarom vond ik het ook wel bijzonder om te zien dat Suske graag zijn eer hoog wilt houden. Hoewel het zo niet een slechte eigenschap is, kan het soms ook beter zijn om even slecht te zijn.

Dat Wiske nieuwsgierig was, dat was al bekend. Maar wat ik heel lief vond om te lezen, was dat ze zichzelf wilt opofferen voor wie dan ook. Ook dat is vaker voorbijgekomen, maar het is nog steeds fijn om te lezen.

Het enige waar ik wel nog mee zit, is de opdracht combi van Sidonia en Lambik. Dat Lambik niet in één keer begrijpt dat het om Sidonia gaat, dat snap ik. Ik snap ook dat hij het zo ver laat komen om Sidonia met hem te laten trouwen als er iets goeds tegenover staat. Wat ik niet snap, is waarom hij dan aangeeft dat Sidonia niet gelukkig is met hem.
Ik geef toe, het siert hem dat hij ook zijn slechte eigenschappen aangeeft. Maar hij lijkt zeer veranderd te zijn. Misschien iets te veel voor het fijne.

Dit staat trouwens wel even buiten het feit dat ik ze graag samen zie. Want als ik dat er ook nog even toe ga voegen, dan gaan mijn argumenten er zo uit zien:
1. Sidonia houdt al jaren van Lambik, no matter what. All his flaws and imperfections. Waarom zou ze dan ongelukkig worden als ze met elkaar trouwen?
2. Ik denk namelijk ook dat Lambik dan zal veranderen, ten goede. Ik weet zeker dat het een prima echtgenoot voor Sidonia zou zijn. Hij zal misschien minder streng zijn tegenover Suske en Wiske, nog steeds flirten met andere vrouwen en ruzie krijgen met Sidonia. Maar hij heeft haar altijd lief gehad en kwam altijd weer bij haar terug.

Want waar ik ook nog mee zit zijn de twee helften van de wasbak. Samen horen ze bij elkaar. Ergens voelt het alsof het ook voor Sidonia en Lambik geldt. Waarom zouden het anders twee verschillende helften zijn?

Goed, hebben we Sidonia en Lambik ook weer gehad. (Je wilt niet weten hoeveel ideeën ik heb voor de Behind the Scenes verhalen. Ik baal er alleen van dat ik niet weet hoe het dan verder loopt, daar speel ik dan ook graag op in)

Kortom, ik vind het een fijn verhaal. En ik ben heel benieuwd naar hoe alles er uit gaat zien. Wat ik wel kan voorspellen, is dat het de pers gaat aantrekken.

Liefs,
Eszie

Geen opmerkingen:

Een reactie posten