zaterdag 1 april 2017

Behind the scenes - 319


Ik vond het een prachtig album! Hoewel Ciske de Rat voor mijn tijd was (mijn moeder had de film in de bios gezien, kan je nagaan) was het voornamelijk het verhaal van de Eerste Wereldoorlog wat mij aansprak. In Nederland wordt er weinig aandacht besteed aan deze oorlog, omdat wij neutraal waren. België, daarentegen, zat midden in het geweld.

Nog één extra ding. Ik weet dat er heel veel fans/lezers zijn die aangeven dat het feit dat Corina & Sjonny veel op Sidonia en Lambik lijken, dit zou betekenen dat ze ook familie van elkaar zouden moeten zijn. Ik denk echter dat dit de fantasie is van Suske. Nergens wordt aangegeven dat er beeldmateriaal is en ik denk dat Suske de personages uit het dagboek zich heeft ingebeeld als zichzelf, Wiske, Sidonia, Lambik en Jerom. Daarom zijn Sjonny en Corina geen familie van Sidonia en Lambik.

Maar ik wilde dit verhaal wel besteden aan Sjonny en Corina. Zij zijn namelijk wel getrouwd (sorry, spoilers. Ga er even vanuit dat je het album hebt gelezen) dus hier kan ik iets meer mee.

En ook weer dit weekend twee verhalen. Vandaag een verhaal wat zich afspeelt ver voordat Cois naar het internaat komt. Morgen een ander verhaal.

Liefs,
Eszie


Suske en Wiske Fanfiction
Behind the scenes
319: Suske de Rat

Het was een rustige dag in het internaat. De kinderen waren in de klas aan het leren en Corina hielp de eigenaresse met de boekhouding. Corina had rekenen altijd leuk gevonden en aangezien ze de leeftijd begon te krijgen waarop ze niet meer geadopteerd zou worden, hoopte ze dat ze op het internaat kon blijven als begeleidster. Ze wilde alles leren van de eigenaresse, die Corina altijd als moederfiguur had gezien.

Toen Corina had aangegeven dat ze op het internaat wilde werken, was de eigenaresse blij geweest. Ze had Corina altijd als haar dochter gezien en hoopte al dat ze op het internaat wilde blijven.

Want de eigenaresse wist ook van de relatie tussen Corina en Sjonny en ze wist ook dat Sjonny liever muziek wilde blijven maken. Hoewel ze Sjonny het beste wenste, wilde ze liever niet dat Corina met hem mee zou gaan. Corina zou geen zekerheid hebben en de eigenaresse was bang dat ze een baan onder haar niveau zou moeten aannemen.

De eigenaresse had al snel door dat Corina gezond verstand had en ze wilde het beste voor haar. Daarom was ze ook zo blij geweest met Corina's voorstel. Naast de boekhouding hielp Corina ook met de begeleiding van de lessen. Daarnaast was Corina een harde werkster en pikte ze dingen snel op. De eigenaresse had dan ook grote plannen voor haar.

Terwijl Corina bezig was met de boekhouding, klonk er een klop op de deur.

"Kom maar binnen, Sjonny." zei Corina zonder zelfs van de boeken op te kijken.

Sjonny liep verbaasd naar binnen. "Hoe wist je dat ik het was?"

Corina schudde haar hoofd en zette haar leesbril af. Ondanks haar jonge leeftijd, had ze wel al een leesbril nodig om de berekeningen goed te kunnen doen. "Omdat jij de enige bent die op dit tijdstip vrij neemt van wat je ook doet om wat te eten. Daarnaast zoek je mij vaak op rond dit tijdstip."

Zowel Sjonny als Corina waren nog officiële wezen sinds ze nog niet volwassen waren. Maar ze waren wel allebei al hard aan het werk. Terwijl Corina op het internaat hielp, ging Sjonny de straat op. Hij wilde graag muziek maken en dat deed hij nu op de dam. Hij hoopte een grote ster te worden en veel geld te verdienen. Maar het was hem nog niet gelukt.

Sjonny ging in de stoel tegenover Corina zitten en gaf haar een schaapachtige glimlach. Er was namelijk iets wat hij haar een tijdje wilde vragen en hij had eindelijk de moed verzameld om het haar te vragen.

"Wat is er, Sjonny?"

Sjonny keek Corina aan. "Er is iets wat ik je wilde vragen."

Er viel een stilte en Corina zuchtte even. Ze had eigenlijk geen tijd voor een gesprek en wilde weer aan het werk. "Wat wilde je vragen, Sjonny?"

"Wil je... Wil je met me..." Sjonny dacht even na over hoe hij zijn vraag wilde formuleren.

Maar de stilte duurde te lang voor Corina. Ze wist zelf ook even niet wat ze moest zeggen. Hij had het misschien wel leuk bedacht om met haar in het huwelijk te treden, maar ze hadden het geld er niet voor en Corina vond zichzelf te jong voor het huwelijk. "Sjonny, ik vind je heel lief, maar we kunnen niet trouwen."

Sjonny keek haar verbaasd aan. "Dat wilde ik je ook niet vragen. Ik wilde weten of je met me mee wilde gaan op reis. Want ik wil het verder zoeken dan Nederland. En daarna..."

Corina schudde haar hoofd. "Het spijt me, Sjonny. Maar ik blijf hier. Ik heb hier mijn zekerheid en hier kan ik de kinderen helpen die hetzelfde lot hebben gehad als wij. En wie weet kom ik nog verder."

Sjonny stond op. Hij wilde weglopen, maar bedacht zich iets. "Ik dacht dat je graag op avontuur ging, Corina. Maar blijkbaar is het internaat spannend genoeg voor je." zei hij verbitterd en hij liep weg.

Corina wilde hem wel achterna lopen, maar werd tegengehouden door de eigenaresse. "Laat hem begaan, Corina. Jij bent hier beter op je plek."

Corina stond in tweestrijd. Ze hield veel van Sjonny, maar de onzekerheid van de muziekwereld stond haar tegen. Hier bij het internaat had ze alle zekerheid.

"Als je van Sjonny houdt, laat je hem begaan. Als Sjonny van jou houdt, dan komt hij vanzelf weer bij jou terug. Dat weet ik zeker."

Corina knikte en keek even naar de deur. Ze wilde Sjonny niet kwijt, maar dit was misschien beter voor hen beiden. Wie weet, misschien had hij toch succes en kwam hij weer bij haar terug.

Ze had er geen besef van dat dit de laatste keer zou zijn dat ze Sjonny zou zien.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten