donderdag 16 maart 2017

Kronieken van Amoras - De zaak Krimson #1

Zo, vandaag eindelijk binnen, het laatste album aan de hand van Cambré en Legendre.

Ik doe mee met een zogenaamde ambassadeurs actie vanuit WPG en de afgelopen twee weken krijg ik kaartjes binnen van Krimson. Super leuke actie, alleen jammer dat het (vanzelfsprekend) vanuit België moet komen, want dat betekent dat ik even niet op social media kan in case of spoilers...
Ik sta ook bijna iedere dag voor de voordeur in opwachting van mijn kaarten... Ik geloof dat de postbode een enkele keer van mij is geschrokken...

Ik dus, met de eerste twee Krimsonkaarten
Vandaag kreeg ik eindelijk De Kronieken van Amoras binnen. Het eerste album De Zaak Krimson #1.

Amoras 2047 was ik ook helemaal weg van. Een stripreeks is zo goed als zijn verhalen en zijn tekeningen. En geloof me, als je nog nooit Amoras hebt gelezen, dan heb je wat gemist. Tuurlijk, als Suske en Wiske fan was ik een klein beetje cynisch, maar daar was ik al snel van bijgedraaid. Ik heb alle albums van Amoras in huis en ik verslind ze nog steeds van tijd tot tijd. Zeker nu de nieuwe albums uit komen, heb ik ze weer gelezen. En je gaat steeds meer nieuwe dingen zien.

Maar nu de Kronieken - De Zaak Krimson #1.

Opgelet voor spoilers. Ik heb het geprobeerd, maar ik kan geen review schrijven over dit album zonder spoilers. Dus wil je meer weten, klik dan op Meer lezen




Het album begint heel goed. Het begint met Jerusalem en dit laat ook zien hoe haar leven voor het sanitarium was. Toen ik Deel 6 van Amoras weer las, was dat wanneer ik de preview van Yieha had gelezen van de Zaak Krimson. Toen las ik pas dat ze al wisten dat ze een militair was. En dat zie je hier weer goed terug. Ook zij is tijdens het hele album te zien en haar geschiedenis wordt beter verteld.

Het idee dat Lambik hun geld gaat vergokken, zou eigenlijk geen verassing moeten zijn. Hij was al eerder verslaafd geweest - Zie de gekke gokker - maar ik had ergens gehoopt dat Sidonia toch iets meer zou doen om hem tegen te houden. Achter hem aan gaan bijvoorbeeld. Toegegeven, dan had ze nooit Lambik's telefoon opnemen, maar alsnog. Ik had achter hem aangegaan en aan zijn strikje meegesleurd mocht het nodig zijn.

Het feit dat Barabas eigenlijk zodanig hardhandig te werk gaat, viel me ook een beetje tegen. Natuurlijk, de Heldenmaker liet ook zien dat Barabas soms wetenschap boven vriendschap stelt, maar toch.  Maar zodra Barabas de herinneringen laat zien, snapte ik meteen waarom niet alle kaarten eerder waren uitgezonden. Ook de kaarten zijn een verhaal op zich en mijn laatste kaart van Krimson vertelt dat hij was gecrashed bij Piscine-Les-Bains en Lambik's herinneringen laten hetzelfde zien. Nu kan ik ook al helemaal niet wachten op de rest van de kaarten.

Terwijl Barabas de herinneringen van Lambik ziet, gaat Lambik er vandoor en de rest van de groep gaat naar huis, zover het te zien is. Lambik komt in een groep zwervers terecht.

En ondertussen zit Krimson ook nog in het album. Hij is op zoek naar een nieuwe hide-out.

Hoewel ik eigenlijk hoopte dat vrijwel alles al in het eerste album zou worden verteld, maar dat is dus niet van toepassing hier. Dus, dan maar wachten op nummer 2.... Eerst maar de nieuwe versie van Suske en Wiske in mei.... En nog ergens Fanny K vandaan zien te halen...

Liefs,
Eszie


Geen opmerkingen:

Een reactie posten