woensdag 19 januari 2022

Behind the scenes - 355

 Suske en Wiske Fanfiction
Behind the scenes
355: De Scheve Schot


"Sidonia..."

Sidonia was alweer terug van haar reis naar Schotland. Het was weer eens een bijzondere reis geweest, waarbij Lambik toch echt dacht dat hij goede Schotse roots had en ze Suske bijna was verloren. Nu was ze weer aan het werk, alsof er niets was gebeurd. Hoewel dat misschien niet heel gezond klonk, was het wel fijn om een soort dagelijkse sleur te hebben waar de avonturen buiten de deur bleven. 

Nu was ze weer aan het werk en, zoals vaker, stond Christina voor Sidonia's bureau om een aantal artikelen en columns te overleggen. Zeker als Martin weer eens in een vergadering was. Ze bespraken wat ze konden plaatsen in de krant en wat er alleen online zou komen. 

Sidonia keek op van een van de vele mailtjes die ze die dag aan het beantwoorden was. "Wat is er, Christina? Klopt er iets niet?" De manier waarop Christina haar naam zei, liet Sidonia denken dat één van de teksten niet in orde was. Zij het grammaticaal of dat er gewoon klinkklare onzin in stond. 

Christina legde een vel papier op het bureau. Sidonia bekeek het en glimlachte. Het was het verslag van Lambik. Wanneer ze weer eens in het buitenland waren geweest, schreef Lambik een column voor de krant. Vaak was het eens in de maand dat hij weer wat schreef en vaak was dat ook de reden waarom Christina voor Sidonia's bureau stond. Lambik wilde avonturen nog wel eens overdrijven of haalde soms een aantal dingen door elkaar. En op dat soort momenten was het fijn als er een extra paar ogen kon kijken naar de column. 

"Wat zou er mis moeten zijn?" vroeg Sidonia wanneer ze het stuk had gelezen. Lambik had deze keer niet overdreven - het was ook niet nodig dit keer - en alles klopte. "Het zou ook fijn zijn voor het dorpje Moron als er meer toeristen zouden komen."

Deze uitspraak werd beloond door een verbaasde blik van Christina. "Je bedoelt dat alles is gebeurd. Het monster, de wedstrijd, Lambik met zijn Schotse genen?"

Sidonia grinnikte. Sommige avonturen konden misschien worden overdreven door Lambik, maar soms waren ze ook bijzonder. "Alles klopt. Ook de legende van Kirstie. Hoewel Suske en Keira blijven beweren dat het monster dan ook echt moet hebben bestaan en nog steeds bestaat."

"Gaat dit over Schotland?" klonk er ineens en Sidonia en Christina keken op. Lambik was het kantoor binnen gelopen en stond nu bij het bureau van Sidonia. "Heb je Christina al verteld dat ik een prachtig kasteel heb gewonnen?"

"Dat hoefde ze me niet te vertellen, dat stond in je column." Christina keek Lambik argwanend aan. "Maar ik geloof nooit dat het een volledig kasteel is met alles er op en er aan. Dat zouden die Schotten eerder verkopen dan weggeven. Dus voordat je probeert het kasteel aan mij te slijten; ik denk dat het allemaal oude ruïnes zijn en ik me daar dus niet in ga mengen. Ik ga weer verder."

Christina zei gedag en Sidonia keek naar Lambik. "Wat doe jij hier eigenlijk? Ik dacht dat jij druk bezig was met 'dingen'."

"Daar was ik klaar mee, ik moest nog boodschappen doen en was in de buurt." Lambik keek om zich heen. "Ik denk ook niet dat het kasteel hier zou kunnen slijten."

Sidonia schoot in de lach. Hun collega's kenden Lambik goed genoeg dat het niet veel soeps zou beloven als hij wat probeerde weg te krijgen. "Je zou het altijd nog bij Ricardo kunnen proberen, maar ik denk niet dat hij in de 'middle of nowhere' zou willen zitten. Hij zit liever in de stad en het liefst waar de roddels zouden kunnen zijn. En over je column gesproken; ik snap dat je het dorpje Moron wilt helpen, maar schrijven dat Kirstie nog steeds zou bestaan zal denk ik niet helpen."

"Ik denk wel dat Suske gelijk heeft. De volgende keer als we in Schotland zijn, zal ik het bewijzen. Maar waarom zou ik Moron willen helpen? Ik zou het wel wat vinden om als ontdekker van Kirstie beroemd te worden."

Sidonia zuchtte. Ze had het kunnen weten dat Lambik dat gedeelte alleen voor de roem zou schrijven. Natuurlijk, ze hadden al bijzondere dieren gezien en dingen meegemaakt, dus een monster als Kirstie zou kunnen bestaan. Maar het zou beter zijn voor het dorpje als ze meer toeristen zouden krijgen. En de legende van Kirstie zou wel wat toeristen kunnen brengen. Het dorpje had dat zeker wel verdiend. 

2 opmerkingen:

  1. Wah.ik houd van dat. (Sorry voor mijn slecht nederlands). Ik leer suske en wiske sinds mijn 10 jaren en ik was teleurgesteld dat er zijn niet meer fanfic over suske en wiske : hier ben ik vervuld. Ik houd van uw fanfics, en wat een talent.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Merci. Ik vond het ook jammer dat er zo weinig fanfics over Suske en Wiske waren dus heb ik er maar wat aan gedaan. 😉

      Verwijderen