zondag 16 april 2023

Behind the scenes - 365

Suske en Wiske Fanfiction
Behind the scenes
365: De boze boleet


"Wie heb je vandaag meegenomen, Sidonia?"

Martin liep naar haar bureau toe. Wiske was die dag meegekomen vanwege een opdracht van school en was net richting de keuken gelopen om iets te drinken te pakken. Ze moest de hele dag met iemand mee lopen die een baan had die Wiske in de toekomst wel zag zitten. Wiske had gevraagd of ze met Sidonia mee mocht. Hoewel ze een baan als die van haar tante niet zag zitten, wilde ze wel graag mee lopen met een van de redacteuren. 

"Martin, dat is Wiske, mijn nichtje. Voor een opdracht van school moet ze met iemand mee lopen en ze had al besloten dat ik niet die persoon was." zuchtte Sidonia. 

Martin grinnikte. "Ik neem aan dat ik dan ook van die lijst af ben? Ik geloof dat mijn baan nog saaier is dan die van jou voor een kind van die leeftijd. Had ze al een voorkeur voor iemand?"

"Ik had tegen haar gezegd dat ze maar even moest kijken wie er allemaal aanwezig waren deze ochtend en dan in ieder geval lief vragen. En dat ze geen garantie had dat er één van hen ja zou zeggen."

Martin keek even om zich heen. "Ze heeft genoeg keuze vandaag, we hebben in de ochtend eerst een vergadering voor we iets gaan doen."

Sidonia gaf hem een kleine grijns. "Ik had het haar nog niet verteld, daar komt ze straks nog achter. Ik ga nog even koffie halen voordat we de vergadering gaan beginnen."

Martin schoot in de lach en liep naar zijn kantoor om nog wat papieren op te halen en berichten door te nemen. 

Sidonia liep naar de keuken toe en zette de koffie. Wiske was aan de grote tafel gaan zitten om te kijken wie ze aan zou willen spreken. Thuis had Wiske al aangegeven dat ze een voorkeur had voor Ricardo, Christina, Evanthe of Cerise. Daarop had Sidonia Wiske al gewaarschuwd dat Christina niet op reis zou gaan en voornamelijk aan de laptop zat om online te overleggen met collega's in het buitenland. 

Ricardo was het eerste 'slachtoffer' die Wiske tegenkwam. "Ricardo, kan ik je iets vragen?"

Ricardo keek verbaasd op van zijn telefoon. "Wat doe jij hier?" vroeg hij verbaasd. "Moet jij niet naar school?"

Sidonia gaf hem een grote glimlach. "Ze heeft vandaag een studiedag op het werk van haar tante. Maar ik had jou eigenlijk niet verwacht vandaag."

"Zou ik met jou mee mogen lopen om te kijken wat jouw werk precies inhoudt?" vroeg Wiske voordat Ricardo kon reageren op Sidonia. "Het lijkt me heel erg interessant."

"Dat is het zeker," begon Ricardo en keek naar Sidonia. "maar vandaag zit ik voornamelijk in vergaderingen. Waarom zou ik vandaag niet naar kantoor komen?"

"Vanwege hetgeen wat je net zei." begon Sidonia met een suikerzoete glimlach. "Als ik het me goed herinner, heb jij de afgelopen twee vergaderingen gemist. En misschien die daarvoor ook nog."

"Ja, maar..."

Ricardo kreeg geen kans om zijn zin af te maken, Samantha, Christina en Cerise kwamen de keuken op dat moment binnen en waren in een goede discussie verwikkeld. Ze zagen Ricardo en de discussie stopte meteen. 

"Ik zei toch dat als hij het nog een keer zou doen, dat het op zou vallen." zei Samantha met een glimlach. 

"Maar ik..." Ricardo keek om zich heen en besloot het maar op te geven. Dit ging hij niet winnen. "Ik zie jullie zo in de vergaderruimte."

Christina keek om zich heen en zag ineens Wiske zitten. "Moet jij niet naar school, Wiske?"

Wiske schudde haar hoofd. "Ik heb een opdracht om met iemand mee te lopen vandaag om te kijken wat hun werk inhoudt. Dus ik weet niet of ik met één van jullie mee mag lopen vandaag?"

"Ik vind het geen probleem." zei Samantha voor iemand kon reageren. "Ik heb nog wel ergens een reserve camera liggen, dan krijg je echt een idee wat mijn baan inhoudt."

"Weet je het zeker dat je het niet erg vindt, Samantha?" Sidonia keek haar collega aan. Ze kende haar nichtje; Wiske kon een handvol zijn. 

Samantha glimlachte. "Dat komt goed. Ik ga straks ook mee met een wetenschapper over micronatuur. Dus dan kan ik Wiske meteen het een en ander leren over macro fotografie." Samantha was de redacteur die voornamelijk over de kwaliteit van de foto's ging, maar daarnaast deed ze vaak ook wetenschappelijke stukken. Ze was immers afgestudeerd op wetenschappelijke journalistiek, maar was toentertijd aangenomen door Martin voor de foto's. Toen de opening voor redacteur wetenschap open kwam, wilde ze nog wel de foto's blijven doen, want dat was immers haar passie.   

Wiske sprong op van haar stoel en keek naar Samantha. "Wanneer gaan we?"

"Heeft je tante het niet gezegd?" vroeg Samantha verbaasd. "We hebben eerst gezamenlijk een vergadering met alle redacteurs en de hoofdredacteur om te kijken welke dingen er op de agenda staan en waar we deze week rekening mee moeten houden."

Wiske keek naar haar tante, die haar glimlach net wist te verbergen achter een kop koffie. "Dus ik moet sowieso saaie dingen doen?"

Samantha schoot in de lach en pakte Wiske's hand. "Dat hoort er ook bij, zet dat ook maar in je verslag. Kom, ik zal tot de vergadering begint alvast wat dingen over fotografie uitleggen."

Sidonia keek hoe haar nichtje werd meegenomen door Samantha. Ze zou thuis van Wiske nog wel te horen krijgen dat ze niets gezegd had over de vergadering, maar Sidonia wist ook dat het goed zat voor nu. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten