vrijdag 7 april 2023

Behind Behind the scenes - Sidonia's date met Cerise

 Wat gebeurde er tijdens de 'date' met Sidonia en Cerise? Een kijkje op die avond...


Behind Behind the scenes
Sidonia's date met Cerise (na De Fluitende Olifant)

Het was kwart over zes en Sidonia bekeek zichzelf voor de laatste keer in de spiegel. Ze had nog een prachtige jurk in de kast hangen voor speciale gelegenheden en die had ze nu aangetrokken. Het was een prachtige donkerblauwe, lange jurk met een vrij hoge zijsplit en open rug met een rijgsluiting. Ze had haar haren opgestoken en haar make-up op gedaan. 

Het was nu wachten op Cerise die had beloofd dat ze Sidonia zou ophalen. 

Sidonia lachte even. Nog even en ze zou zich zenuwachtig voelen. Cerise had die middag gezegd dat ze naar een nieuw restaurant zouden gaan en dat er bij de chef al twee sterren op zijn naam stonden. En dat ze zich goed moest kleden, wat ze dus ook had gedaan.

De deurbel ging en Sidonia deed de deur open. Voor haar stond Cerise in een simpele bordeaux rode lange jurk en ze zag er prachtig uit. 

Cerise bekeek Sidonia en floot. "Je ziet er perfect uit. Lambik moet oppassen want anders krijgt hij straks nog concurrentie."

Sidonia begon te blozen. "Dank je, denk ik. Jij ziet er ook prachtig uit." zei ze terwijl ze haar mantel pakte. "Kunnen we gaan?"

Cerise knikte en bood haar een arm aan, die Sidonia accepteerde. Samen liepen ze naar een donkere auto, waar de deur open werd gehouden door een chauffeur.

Sidonia keek naar Cerise, die grinnikte. "Ik heb dit niet bedacht. Het restaurant heeft dit voor mij geregeld. Als het aan mij lag, dan had ik de fiets gepakt of mijn trouwe Lieveraake." De Lieveraake was het rode autootje van Cerise. Doordat ze een cabriolet had, leek het dakje net op de rug van een lieveheersbeestje of lieveraake in het dialect van Cerise. 

De vrouwen gingen in de auto zitten en het duurde niet lang voor ze op weg waren naar het restaurant. 

Cerise keek naar Sidonia. "Ik bedoelde het als een compliment, dat van Lambik. Heeft hij je überhaupt wel eens in deze jurk gezien?"

Sidonia schudde haar hoofd. "Ik heb het recentelijk gekocht en tot nu toe nog geen mogelijkheid gehad om het te kunnen dragen. En ik heb het voornamelijk in opwelling gekocht. Dit was mijn meest indrukwekkende jurk die ik heb, dus vandaar dat ik het nu heb aangetrokken."

"Je hoort mij zeker ook niet tegenspreken dat je dit niet had moeten aantrekken. Maar ik weet ook dat als Sammy jou zo ziet, dat Lambik serieuze concurrentie gaat krijgen."

"Zowel jij als Sammy zijn te jong voor mij. Je bent een schat en ik voel me vereerd dat je mij mee wilde nemen maar..."

Cerise schoot in de lach op het moment dat de auto stopte. Sidonia keek haar verbaasd aan, maar Cerise wuifde het weg. Wat het ook was, het zou moeten wachten tot ze in het restaurant zaten. 

De chauffeur hielp de dames uit de auto en Cerise en Sidonia liepen het restaurant binnen. Het interieur was prachtig. Kristallen kroonluchters, prachtige tafels en goed uitziende bediening. Bij de ingang van het restaurant stond een Maître D'. 

"De reservering staat op de naam Cerise Cerasus. Er is voor twee personen gereserveerd door de chef." vertelde Cerise de beste man en hij knikte. Ze werden naar een prachtige tafel in het midden van het restaurant geleid en werden geholpen bij het aanschuiven van de stoelen. 

"Het is nu al een hele ervaring." fluisterde Sidonia en ze keek om haar heen. Ze kon het eigenlijk niet geloven. De kinderen waren in het verleden, dus zij had een avondje vrij. En op die vrije avond zat ze in een vreselijk chique restaurant met een collega, allebei in een prachtige jurk. 

"Goedenavond, mijn naam is Genevieve, ik ben uw serveerster voor de avond." klonk er ineens en de vrouwen keken op. 

Cerise glimlachte. "En mede eigenaar van het restaurant. Mag ik vragen waarom u ons komt bedienen?"

"Maître D' is mijn oorspronkelijke baan en met bijzondere gasten als jullie spring ik altijd bij met het bedienend personeel. Wat wensen de dames te drinken?"

Sidonia wilde de wijnmenu pakken, maar Cerise hield haar tegen. "Wat u aanbeveelt voor bij de amuse. En we gaan natuurlijk voor de specials van de chef met de drankjes die het gerecht complimenteren."

Genevieve knikte en liep weer weg. 

Cerise keek naar Sidonia. "Ik ben eigenlijk wel wat meer benieuwd naar jou. We werken al een tijdje samen en ik weet wel wat van jou, maar ik vind deze avonden altijd leuker om mijn tafelpartner beter te leren kennen."

Sidonia schoot in de lach. "Je laat het nu een beetje klinken alsof we op date gaan. Maar goed, wat wil je weten?"

"Ik weet dat ik te veel met Ricardo en Christina heb gepraat, maar hoe zit het nu tussen jou en Lambik?"

"Daarvoor hoef je niet eens te veel met die twee te praten. Te pas en te onpas gooien ze mij als onderwerp in gesprekken, vaak zonder dat ik er ben." zuchtte Sidonia en ze keek Cerise aan. "Lambik is een goede vriend van mij, op wie ik een tijdlang ook een oogje...Heb of had... Het is soms een beetje verwarrend."

Genevieve kwam de glazen wijn brengen, samen met de amuse. Na een korte uitleg over de wijn en de amuse ging Genevieve weer weg. 

Sidonia at de amuse en zuchtte. "Dit is fantastisch." Ze keek naar Cerise die een slok van haar wijn nam. "Hoe zit het met jou? Wat ik van je tot nu toe heb begrepen was dat je nooit de tijd nam om een relatie te beginnen of te onderhouden."

Cerise glimlachte. "Dat is misschien een gedeelte van het probleem. Ik kan me emotioneel meestal niet binden en dan is er ook nog dat hele lichamelijk contact wat de partner dan van tijd tot tijd wil. En ik weet ook dat het aan mij ligt, maar ik lig er ook niet wakker van."

"Zolang jij er maar gelukkig mee bent." zei Sidonia. "Je hebt in ieder geval meer tijd voor jezelf om je eigen ding te doen."

Cerise lachte en hief het glas. "Daar drink ik zeker op." Ze nam een slok van haar wijn. "En het wil ook zeker niet zeggen dat ik eenzaam ben. Op dit soort momenten vind ik het oprecht leuk om iemand mee te nemen, maar gewoon voor de gezelligheid."

"Gelukkig maar en het gevoel is zeker wederzijds." zei Sidonia met een glimlach. "Mocht je weer iemand nodig hebben om een restaurant te testen, dan hou ik me aanbevolen."

"Daar houd ik je aan. Als je dan eens deze jurk op een ander moment ook aantrekt. Mij kan je er niet mee betoveren, maar ik weet zeker dat je er bepaalde mensen toch het hoofd op hol mee kunt brengen."

Sidonia keek Cerise aan en knikte. "Beloofd."

Er verscheen een twinkeling in de ogen van Cerise. "En dan het liefst een bijzonder moment met Lambik. Ik snap wat je wilde zeggen," voegde ze toe voor Sidonia kon protesteren, "maar soms moet je de kaarten naar je eigen hand zetten. Laat hem maar zien wat hij mist zolang hij jou op afstand houdt."

Een korte stilte viel tussen de twee vrouwen en Sidonia knikte uiteindelijk. "Goed, ik zal de jurk een keer aantrekken als Lambik en ik samen zijn."

Cerise hief haar glas en de twee vrouwen klonken hun glazen tegen elkaar. "Op de romantiek..." 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten